Home Ενημέρωση Προτάσεις Υδάτινες Σχέσεις

Υδάτινες Σχέσεις

Κάποτε σ'αυτόν τον κόσμο όλα ήταν καλυμμένα από νερό. Όπου κι αν τράβαγε το μάτι σου, το μόνο που έβλεπε ήταν μεγάλες, υδάτινες γραμμές. Η μόνη ζωή που υπήρχε τότε κρυβόταν κάτω από τις επιφάνειες. Και κάποια στιγμή το νερό τραβήχτηκε και φανερώθηκαν στεριές. Η ζωή για πρώτη φορά χωρίστηκε...

 


Τα χρόνια πέρασαν μα το νερό δεν έχασε κι η μνήμη του δεν έσβησε. Ανέδειξε τη γη, τα δέντρα, τα ζώα και τα πλαισίωσε, από κοντά να τα φροντίζει. Κι ο άνθρωπος αντιλαμβανόμενος την αρχέγονη καταγωγή του, έκατσε δίπλα να τον ταξιδεύει κι όταν διψάει να τον φροντίζει.


Κορυφαία πηγή ενέργειας αυτού του πλανήτη εξακολουθεί να καλύπτει το μεγαλύτερό του κομμάτι καταλαμβάνοντας το 70%! Περίπου το ίδιο ποσοστό νερού αναλογεί και στον ανθρώπινο οργανισμό. Στα βρέφη δε, αυτό το ποσοστό είναι ακόμα μεγαλύτερο.

Οτιδήποτε αναπνέει περιέχει νερό και χωρίς αυτό δε γίνεται να επιβιώσει.

Αιώνες πίσω, οι αρχαίοι λαοί φρόντιζαν να ζουν δίπλα σε λίμνες και ποτάμια για να εξασφαλίζουν τη διαβίωσή τους. Ιδιαίτερη αναφορά στη σημασία του νερού κάνει οΙπποκράτης στο έργο "Περί Ανέμων, Υδάτων και Τόπων". Εκεί αναλύει τα διάφορα είδη νερού και επεξηγεί τα χαρακτηριστικά τους. Θεωρεί εξαίρετα τα τρεχούμενα νερά και ειδικά αυτά που προέρχονται από πηγές βαθιά στη γη, ιδανικά όταν βλέπουν στην ανατολή! Αντιθέτως, χαρακτηρίζει τα στάσιμα νερά σκούρα και δύσοσμα.

Είναι σαφές πως άνθρωπος και νερό είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι. Χωρίς νερό δε ζούμε πάνω από 5 μέρες. Είναι,επίσης,σαφές πως η ανάγκη σε νερό από άτομο σε άτομο διαφέρει. Θα ακολουθήσουν κάποιες γενικές συμβουλές χωρίς να απορρίπτεται η εξατομικευμένη προσέγγιση. Απεναντίας, θεωρείται επιβεβλημένη, ειδικά όταν γίνεται από κάποιον ειδικό.

Ο κανόνας των 1,5-2 λίτρων. Είναι ο πιο γενικός κανόνας και συστήνει την πόση 6-10 ποτηριών την ημέρα αφού στατιστικώς καλύπτουν τις ημερήσιες ανάγκες ενός μέσου ανθρώπου. Φυσικά αυτές οι ποσότητες μεταβάλονται αναλόγως με την εποχή, το κλίμα, την ηλικία, τη σωματική δραστηριότητα και κάποιες ειδικές ανάγκες (π.χ. αυξημένο ουρικό οξύ).

Δεν πίνουμε νερό μόνο αφού διψάσουμε! Το αίσθημα της δίψας φτάνει καθυστερημένα στον εγκέφαλο αρκετή ώρα αφότου έχει αρχίσει το σώμα να αφυδατώνεται. Ο οργανισμός δεν πρέπει να φτάνει σε αυτό το σημείο γιατί επηρεάζονται όλες οι λειτουργίες του και φθείρεται. Αυτός είναι ο λόγος που χρειάζεται να πίνουμε συχνά νερό.

Χρειάζεται σταθερή συχνότητα κατανάλωσης. Είναι φρόνιμο το νερό να μοιράζεται μέσα στην ημέρα. Η σταθερή συχνότητα εξασφαλίζει σταθερή τροφοδότηση και καλύπτει ομαλά τις βασικές ανάγκες. Δε χρειάζεται να πίνουμε μεγάλη ποσότητα απότομα, ούτε να μένουμε "άνυδροι" για μεγάλα χρονικά διαστήματα.

Πίνουμε κάθε πρωί 1-2 ποτήρια νερό. Με το που ξυπνάμε, πριν ακόμα φάμε πρωινό, το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι να πίνουμε 1 με 2 ποτήρια νερό. Από τον ύπνο, λόγω οριζόντιας θέσης και ακινησίας, τα σωματικά υγρά μένουν στάσιμα και "λιμνάζουν". Επίσης, μεσολαβούν αρκετές ώρες χωρίς ενούρηση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την εναπόθεση τοξινών στους ιστούς. Το "πρωινό νερό" είναι ένα ευχάριστο ξύπνημα για τον ξηρό οργανισμό, μια ευεργετική βοήθεια για τα νεφρά και ένα αναγκαίο καθάρισμα του πεπτικού σωλήνα. Το νερό πρέπει να είναι χλιαρό και κάποιοι έχουν τη συνήθεια να προσθέτουν είτε λίγες σταγόνες λεμόνι είτε λίγο μέλι. Όπως και να ΄χει και σκέτο χωρίς καμία προσθήκη αρκεί.

Δεν πίνουμε νερό κατά τη διάρκεια των γευμάτων! Και δυστυχώς, αυτό είναι κάτι που πολλοί αγνοούν. Όταν τρώμε, στο στομάχι παράγονται γαστρικά υγρά, τα οποία είναι απαραίτητα για την αποθήκευση, αποστείρωση και πέψη της τροφής. Η αραίωση με νερό τα αποδυναμώνει με αποτέλεσμα κακή πέψη, πεπτικά προβλήματα και δυσαπορρόφηση χρήσιμων στοιχείων για τον οργανισμό (βιταμίνες,μέταλλα,ιχνοστοιχεία). Το στόμα και ο οισοφάγος έχουν τα υγρά που χρειαζόμαστε για την προώθηση των τροφών.

Πίνουμε 1 ποτήρι νερό μισή ώρα πριν από το γεύμα. Είναι μια καλή αφύπνιση και προετοιμασία του στομαχιού για τη διαδικασία που θα ακολουθήσει.

Δεν πίνουμε νερό για 2 ώρες μετά το φαγητό! Τόσο διαρκεί περίπου η διαδικασία της πέψης, η οποία πρέπει να γίνει αποκλειστικά με τους χυμούς που παράγει ο ίδιος ο οργανισμός.

Το τελευταίο ποτήρι να είναι 2 ώρες πριν κοιμηθούμε! Τα νεφρά ξυπνάνε το πρωί μαζί μας και όσο περνάει η ώρα η απόδοσή τους ελαττώνεται. Μπορούμε στη διάρκεια της μέρας να πίνουμε μεγάλες ποσότητες νερού αλλά όσο βραδιάζει η ποσότητα και η συχνότητα πρέπει σιγά-σιγά να ελαττώνονται. Όσο είμαστε δραστήριοι αυξάνονται οι ανάγκες μας για νερό αλλά όταν ο οργανισμός μπαίνει σε πορεία ξεκούρασης και ύπνου οι ανάγκες του ελαττώνονται. Τα νεφρά το βράδυ "κοιμούνται". Πίνοντας αργά νερό τους "δίνουμε δουλειά" και δεν τα αφήνουμε να ξεκουραστούν. Σ'αυτό το σημείο να επισημάνω το εξής: η νυχτερινή ενούρηση είναι μια κακή συνήθεια και φανερώνει τη δυσλειτουργία που περιέγραψα παραπάνω.

Δεν πίνουμε κρύο - παγωμένο νερό! Η ιδανική θερμοκρασία σώματος είναι γύρω στους 36,5οC. Για να τη διατηρήσει, το σώμα δίνει καθημερινά μάχη ενάντια σε θερμότερους ή ψυχρότερους παράγοντες. Όταν πίνουμε νερό από το ψυγείο, δηλαδή νερό που είναι περίπου 5-10οC, ακόμα και το καλοκαίρι, προκαλούμε ένα μικρό σοκ στο στομάχι και γενικότερα στον οργανισμό μας που έχει ως αποτέλεσμα μεγάλη δαπάνη ενέργειας προκειμένου να επιτευχθεί η θερμορύθμιση. Είναι προτιμότερο, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, πριν πιούμε, να αφήνουμε τη βρύση να τρέξει ωσότου ανανεωθεί το νερό από τις σωληνώσεις. Το "νέο" νερό είναι σαφώς πιο δροσερό και μπορεί να μας ξεδιψάσει.

Πρώτο  σε ποιότητα είναι το νερό από φυσική,τρεχούμενη πηγή, δεύτερο το τρεχούμενο βρύσης και τρίτο το εμφιαλωμένο. Χρόνια τώρα, επικρατούσε η άποψη πως το εμφιαλωμένο νερό είναι πιο ασφαλές και ανώτερο ποιοτικά από το επεξεργασμένο νερό της βρύσης (π.χ. με χλώριο). Αυτή η άποψη έχει ανατραπεί για τους εξής λόγους: το νερό πια είναι στάσιμο έχοντας χάσει ροή και δυναμική, είναι αποθηκευμένο σε πλαστικά μπουκάλια και είναι άγνωστες οι συνθήκες του ταξιδιούπου έκανε μέχρι να φτάσει στα χέρια μας (π.χ. έκθεση στον ήλιο). Οπότε για τους ανθρώπους των πόλεων συνιστάται να πίνουν νερό βρύσης και μόνο σε περιπτώσεις που δεν έχουν πρόσβαση σε αυτό να χρησιμοποιούν εμφιαλωμένο.